Les 1 - Leerdoel & Concept
Het character dat ik voor deze keuzemodule ga modellen en sculpten is een nieuwe iteratie van een oud ontwerp. Dit character gebruikte ik voor een animatie in mijn eerste jaar, en hoewel hij nog geen echte naam heeft, staat hij in mijn notities als "Bingo".
Bingo is een jonge bode in een fantasy-setting. Hij is eigenlijk altijd onderweg, maar onderweg ontmoet hij veel bizarre personen, en een mysterieuze maar vriendelijke geest die met hem meereist.
Ik heb ook een aantal moodboards gemaakt voor Bingo, zijn items en de stijl waarin ik wil gaan werken.
Mijn instapniveau
Mijn instapniveau is niet erg hoog; mijn ervaring met ZBrush is namelijk met de vorige kernmodule begonnen, maar ik vind het tot nu toe een fijne manier van werken en ik wil er graag meer in oefenen. Ik kan dus beter geen character maken met een miljoen kleine details, maar ik wil mezelf een beetje uitdagen qua design.
In het kort: Ik wil de lat nog niet te hoog leggen qua ZBrush, omdat ik daar nog veel te weinig ervaring mee heb, maar qua design en blockout wil ik mezelf wel wat meer uitdagen.
Bingo is een jonge bode in een fantasy-setting. Hij is eigenlijk altijd onderweg, maar onderweg ontmoet hij veel bizarre personen, en een mysterieuze maar vriendelijke geest die met hem meereist.
Ik heb ook een aantal moodboards gemaakt voor Bingo, zijn items en de stijl waarin ik wil gaan werken.
Mijn instapniveau
Mijn instapniveau is niet erg hoog; mijn ervaring met ZBrush is namelijk met de vorige kernmodule begonnen, maar ik vind het tot nu toe een fijne manier van werken en ik wil er graag meer in oefenen. Ik kan dus beter geen character maken met een miljoen kleine details, maar ik wil mezelf een beetje uitdagen qua design.
In het kort: Ik wil de lat nog niet te hoog leggen qua ZBrush, omdat ik daar nog veel te weinig ervaring mee heb, maar qua design en blockout wil ik mezelf wel wat meer uitdagen.
Mijn leerdoelen
Specific: Wat wil ik precies gaan leren/beheersen?
Ik wil mijn 3D-skills verbeteren, specifiek op het gebied van characters. Ik wil leren hoe ik een 2D design om kan zetten in een volledig rigged model dat ik ook kan gaan animeren.
Measurable: Aan welke minimale eisen moet mijn asset voldoen?
Ik wil dat ik mijn 2D-design volledig heb vertaald naar een 3D-asset die klaar is voor gebruik in een animatie en/of game. De asset moet dus helemaal herkenbaar zijn als de 2D-design, en moet er ook een beetje leuk uitzien, natuurlijk.
Achievable: Welke limitaties leg ik mezelf op (omwille van tijd/skills) en hoe ben ik van plan af te krijgen wat ik wil gaan maken?
Ik ga zo weinig mogelijk kleine details in mijn design stoppen. Een paar zijn zeker goed om met ZBrush te gaan oefenen, maar ik heb de tijd noch de vaardigheden om tien verschillende knoopjes en sieraden te gaan sculpten. Voor mijn eerste echte sculpt ga ik klein beginnen.
Realistic: Op welke manier daag ik mezelf en mijn skillset uit, zonder het onhaalbaar te maken?
Character design in 3D is nog vrij nieuw voor me, en ik heb minimale ervaring met ZBrush en sculpting in het algemeen, dus ik heb voldoende uitdaging op dat gebied. Als het aankomt op het concept en 2D design wil ik mezelf wel uitdagen door iets leuks te maken, maar daarbij moet ik ook opletten dat ik niet zo ver ga dat de 3D-portie onmogelijk wordt (zie Achievable).
Timely: Hoeveel tijd denk ik nodig te hebben voor de verschillende onderdelen en de gehele pipeline?
Ik denk dat sculpting, retopo en rigging de meeste tijd in beslag gaan nemen, omdat deze het nieuwste voor me zijn. De modelsheet en blockout zullen niet zo lang duren, en posing ook niet (mits rigging goed gaat).
Comments
Post a Comment