Verklaring & PMI

Hier zijn nogmaals mijn SMART-leerdoelen, ieder met een korte toevoeging over hoe en waarom ik deze wel of niet heb bereikt.

Specific: Wat wil ik precies gaan leren/beheersen?
Ik wil mijn 3D-skills verbeteren, specifiek op het gebied van characters. Ik wil leren hoe ik een 2D design om kan zetten in een volledig rigged model dat ik ook kan gaan animeren.

Dit heb ik behaald, naar mijn mening. Dit is pas de tweede keer dat ik een character in 3D heb gemaakt, en ten opzichte van mijn kernmodule heb ik wat nieuwe vaardigheden geleerd en ziet het karakter er ook een stuk beter uit.


Measurable: Aan welke minimale eisen moet mijn asset voldoen?
Ik wil dat ik mijn 2D-design volledig heb vertaald naar een 3D-asset die klaar is voor gebruik in een animatie en/of game. De asset moet dus helemaal herkenbaar zijn als de 2D-design, en moet er ook een beetje leuk uitzien, natuurlijk.

Hoewel ik niet helemaal tevreden was met de uiteindelijke rig, vanwege errors die ik in andere blogposts heb besproken, is hij wel af en ik heb een beter idee van de workflow die nodig is om dit te bereiken. Ik wil meer characters in 3D gaan maken en riggen, en ik geloof dat ik over de tijd beter zal worden.

Achievable: Welke limitaties leg ik mezelf op (omwille van tijd/skills) en hoe ben ik van plan af te krijgen wat ik wil gaan maken?
Ik ga zo weinig mogelijk kleine details in mijn design stoppen. Een paar zijn zeker goed om met ZBrush te gaan oefenen, maar ik heb de tijd noch de vaardigheden om tien verschillende knoopjes en sieraden te gaan sculpten. Voor mijn eerste echte sculpt ga ik klein beginnen.

Ik heb een vrij simpel design gemaakt, maar helaas is het niet gelukt om apart een tas te sculpten om aan het model vast te maken. Ik vind dit heel jammer, maar het was niet haalbaar in de tijd en met andere modules en projecten die erbij kwamen kijken.

Realistic: Op welke manier daag ik mezelf en mijn skillset uit, zonder het onhaalbaar te maken?
Character design in 3D is nog vrij nieuw voor me, en ik heb minimale ervaring met ZBrush en sculpting in het algemeen, dus ik heb voldoende uitdaging op dat gebied. Als het aankomt op het concept en 2D design wil ik mezelf wel uitdagen door iets leuks te maken, maar daarbij moet ik ook opletten dat ik niet zo ver ga dat de 3D-portie onmogelijk wordt (zie Achievable).

Het model dat ik heb gemaakt is simpel, maar ik heb het wel interessant gehouden voor mezelf door een interessant design te maken, in plaats van een volledig featureless model.

Timely: Hoeveel tijd denk ik nodig te hebben voor de verschillende onderdelen en de gehele pipeline?
Ik denk dat sculpting, retopo en rigging de meeste tijd in beslag gaan nemen, omdat deze het nieuwste voor me zijn. De modelsheet en blockout zullen niet zo lang duren, en posing ook niet (mits rigging goed gaat).

Uiteindelijk was dit inderdaad zo, hoewel het voor rigging vooral lag aan het feit dat ik opnieuw ben begonnen.

PMI
P
M
I
Ik heb een leuk character in 3D gemaakt
De rigging-fase ging niet zo goed als ik had gehoopt
Ik heb nieuwe vaardigheden geleerd die ik bij de kernmodule Character Design nog niet doorhad, wat leidde tot een beter resultaat
Ik heb meer ervaring gekregen met de pipeline voor het maken van 3D-characters
In verband met andere modules en tijdsdruk in dit blok kon ik niet zoveel tijd in deze module stoppen als ik had gewild
Ik heb mijn 3D- en sculptingvaardigheden verbeterd


Comments

Popular Posts